Selän hyvinvointi

Näitä harjoitteita voi tehdä joka päivä muutamia kertoja. Harjoitteiden tarkoituksena on  totuttaa selkääsi liikkumaan ja samalla vahvistaa selkäsi kudoksia erilaisiin liikesuuntiin. Tee liikkeet rauhallisesti ja mieti mikä kohta kiristää tai mikä kohta tuntuu tykkäävän näistä harjoitteista.

Liikkeen aikana kehossa saa tuntua lievää epämiellyttävää kiristystä, kihelmöintiä, sinun selkäoirettasi, tai mikä ikinä tuntemus onkaan. Jos tunne on todella voimakas, ja se estää sinua liikuttamasta kehoasi normaalisti, keskeytä hetkeksi. Odota kunnes voimakas tunne rauhoittuu, ja kokeile uudelleen. Joskus tähän voi mennä muutama minuutti, joskus kokonainen päivä. Näiden harjoitteiden tarkoituksena ei ole aiheuttaa sinulle hankalaa oloa.

Rullaa ja keikuta

Taivuta ylävartaloa eteen päin. Voit ottaa käsillä kiinni reisistä. Keikuta lantiota ojentamalla vuorotellen polvia suoraksi. 

Taivuta ylävartaloa hieman alemmas ja tee lantion keikutus uudelleen.

Taivuta ylävartaloa vielä alemmas. 

Taivutuksen aikana yritä pyöristää alaselkääsi.

Moneen eri suuntaan

Tee tämä liike joko ilman painoa tai parin kilon painon kanssa.

Rullaa selkä pyöreänä eteentaivutukseen, rullaa takaisin ylös. Taivuta yläselkää taakse ja kurkkaa molempien olkapäiden yli, ja palaa keskiasentoon. Taivuta sivulle ja samalla käännä rintakehää lattiaa kohti. Pysy alhaalla ja vie ylävartalo toiselle puolelle. Palaa takaisin keskiasentoon. Tee sama liike toiseen suuntaan. 

Jatka ylävartalon pyörittelyä n. minuutin ajan, ja voit keksiä omia taivutuksia näiden lisäksi.

Paino käden varaan

Ota kevyt paino toiseen käteen. Käytä tässä kevyempää painoa kuin edellisessä harjoitteessa. 

Työnnä kättä vastakkaiseen ”yläkulmaan” ja anna ylävatalon myötäillä liikettä. Palaa keskiasentoon. Kurkota kädellä saman puolen takakulmaan ja annan vartalon taipua taakse käden liikkeen mukana. 

Toista liikkeet toiselle puolelle. Tee noin 5-10 taivutusta/suunta.

Vieritä ylös