Vatsalihasten erkauma

Vatsalihasten erkaumasta on viime vuosien aikana puhuttu paljon, ja tietoisuus tällaisen vaivan olemassa olosta on selvästi kasvanut. Mikä vatsalihasten erkauma on ja mitä se tarkoittaa kehon toiminnan kannalta?

Vatsalihasten rakenne

Vatsalihakset koostuu keskivartalon oikeasta ja vasemmasta puolesta, ja nämä puolikkaat ovat kiinni toisissaan jännesaumalla (linea alba), joka kulkee rintalastan alaosasta häpyliitokseen asti. Jos katsoo hyvin treenatun sikspäkin ulkomuotoa, suorien vatsalihasten välissä on pystysuora viiva, ja tämä on jännesauma. Jännesauma on normaalisti hyvin kiinteä, lähes joustamaton jännekalvo vatsalihasten välissä.

vatsalihasten erkauma näkyy suorien vatsalihasten välissä

Jännesauman tehtävät

Jännesauma on keskellä kehoa oleva linkki, joka osallistuu voimien siirtämiseen kehon osien välillä. Sen tehtävä on myös kasvattaa vatsalihasten voimantuottoa, sillä toisissaan kiinni olevat lihakset ovat vahvemmat kuin erilliset puolikkaat. Lisäksi jännesauma osallistuu vatsaontelon paineen säätelyyn, mikä tarkoittaa sitä että voimantuotto laulamiseen tai vaikkapa puhallinsoittimen soittamiseen onnistuu tehokkaammin. 

Mikä on erkaantuneet vatsalihakset?

Vatsalihasten erkauma tarkoittaa sitä että vatsalihasten sisäreunat ovat kauempana toisistaan kuin normaalisti.  Erkauma on yleensä pienellä alueella, ei koko matkalla rintalasta häpyliitokseen. Erkaumaa voi olla naisilla ja miehillä, urheilijoilla, ylipainoisilla, raskauden aikana ja jälkeen, ja vielä vuosia lapsen synnyttyä. 

Rakenteellisesti diastasis rectus abdominis tarkoittaa sitä että jännesauma on venynyt, leventynyt, ohentunut, ja se on enemminkin venyvää purukumia kuin kiinteä trampoliini. Toiminnallisesti se tarkoittaa sitä että voimantuotto ja voimansiirto ovat puutteellisia. 

Rakenteellisesti erkaantuneet vatsalihakset ei automaattisesti tarkoita sitä että kehon toiminnassa on ongelmia. Toiminnallisesti keskivartalo ja jännesauma voikin olla juuri sopivassa kunnossa. Ja toisaalta rakenteellisesti normaali jännesauma ei takaa sitä että keskivartalo toimii normaalisti. 

Vatsalihasten erkauma raskauden aikana

Vatsalihasten erkauma on luonnollinen osa raskautta, ja melkein kaikilla vatsalihakset erkaantuu toisistaan ja keskivartalo antaa kasvavalle vauvalle lisää tilaa. Yleisimmin tämä tapahtuu viimeisellä kolmanneksella, mutta joillain erkaumaa on jo varhaisemmassa vaiheessa, varsinkin jos on jo aikaisemmin ollut raskaana. Erkaumaa ei voi estää mitenkään, eikä siitä tarvitse huolestua raskauden aikana. 

Vatsalihasten erkauman oireet

Selvin merkki erkaumasta on vatsalihasten väliin nouseva selvärajainen harjanne, tai upottava kuoppa. 

Muuten erkauman oireisiin ei ole mitään selvää tarkistuslistaa. Joillain on samaan aikaan selkäkipua, mutta ei läheskään kaikilla. Toisilla erkauma aiheuttaa ongelmia yhden jalan seisomisessa, ja toiset pystyy juoksemaan pitkiä lenkkejä erkaumasta huolimatta. 

Raskauden ja synnytyksen jälkeen ongelmana voi olla että äiti ei meinaa tunnistaa omaa keskivartaloa, sen liikkeitä, ja lantion ja rintakehän välinen asennon hahmotus on kadonnut. Tämä voi olla merkki erkaumasta, tai tämän tilan voi selittää myös se että keskivartalon kudokset ovat kauttaaltaan venyttyneet, eivätkä vielä muista mitä niiden pitäisi tehdä. 

Kauan menee synnytyksestä kun vatsalihakset palautuvat

Tämä on tietenkin hyvin yksilöllistä, eikä tähän kysymykseen voi antaa sellaista vastausta mikä sopii kaikille. Pian synnytyksen jälkeen keho alkaa hyvin nopeasti palautumaan loppuraskauden ja synnytyksen venytyksestä. Ensimmäisen parin-kolmen kuukauden aikana tapahtuu todella paljon kudosten palautumista, ja tässä ajassa suurella osalla jännesauma palautuu lähes kokonaan. Joillain erkauma palautuu jo ensimmäisen parin viikon aikana, toisilla voi mennä tähän aikaa useita kuukausia. Joillain vatsalihakset palaavat täysin samaan malliin kuin mitä ne oli ennen raskautta, ja joillain voi jäädä vatsalihasten väliin hieman välimatkaa, mutta se ei välttämättä vaikuta arkeen ja harrastuksiin mitenkään.

Mistä tietää että on vatsalihasten erkaumaa?

Netissä on ohjeita erilaisten testien tekemiseen, ja niitä voi kokeilla, jos tuntuu että haluaa omaa kehoa painella ja pohtia miten se toimii. 

Mutta tässä kohtaa haluaisin kääntää ajatusta pois erkaumasta. Jos koet että kehosi toiminnassa on jotain puutetta, kipua, liikkumisen hankaluutta, tai jotain muuta mikä ei ole sinulle tyypillistä, käy osaavan fysioterapeutin vastaanotolla kysymässä neuvoa sinun oireisiin. Kyseessä voi olla erkauma, mutta se voi olla jotain muuta mihin kannattaa puuttua ja mitä kuntouttamalla kehosi toimii sinun arjessasi toivotulla tavalla. 

Miten kuntouttaa erkaumaa?

Erkauman kuntouttaminen, niin kuin kaikki ihmiseen liittyvä, tulisi olla yksilöllistä ja juuri sinun keholle suunniteltua. Erilaisia nettivalmennuksia on saatavilla, ja joillekin ne voi toimia ihan hyvin, mutta ei kaikille. 

Jännesauman kuntouttamisessa on olennaista, että kehoa kuormitetaan ja haastetaan aina sopivassa suhteessa siihen nähden mitä se tällä hetkellä kykenee tekemään. Harjoittelun tulee olla nousujohteista ja monipuolista. Jännesauman kudossäikeet muotoutuu ja suuntautuu uudelleen sen mukaan miten sitä haastetaan ja kuormitetaan. Harjoitteet ei saa olla liian haastavia, mutta ei myöskään liian helppoja, jolloin tilanne ei etene mihinkään. 

Jännesauman tulisi toimia ilman tietoista keskivartalon käskytystä voimaa, nopeutta ja kestävyyttä vaativissa liikkeissä, ja silloin kuin vatsaontelon paine yllättäen nousee esimerkiksi aivastaessa tai yskiessä.

 

Mitä ajatuksia sinulle tuli tästä? Haluatko tulla vastaanotolle miettimään mitä keskivartalollesi kuuluu?

Tilaa uutiskirje

Haluan antaa sinulle lisää tietoa kehon tavallisimmista vaivoista, niiden omahoito-ohjeista ja kerron lisää kehon monimuotoisesta toiminnasta. 

Liity postituslistalle, ja lähetän sinulle sähköpostia noin kerran kuussa.

Vieritä ylös