Tunteiden viemää

Tunteet ohjaa meidän kaikkea toimintaa niin hyvässä kuin pahassakin. Meillä on taipumuksena yrittää järkeillä asioita itsellemme, tehdä päätöksiä ja toimia sen mukaan mikä on loogista, mutta todellisuudessa tunteilla on meistä tiukka ote.  

Keho reagoi tunteisiin

Oletko koskaan ollut tilanteessa, missä olet yhtäkkiä tajunnut että et pysty tähän, tämä on liian pelottavaa? Lopulta olet perääntynyt tai yrittänyt keksiä toisen tien eteen päin, missä sinun ei tarvitse tehdä niin suurta loikkaa tai mennä niin pitkälle missä olosi on turvaton. 

Huomaatko miten pyörittelet käsiäsi kun olet hermostunut tai jännittää? Vaikka kuinka yrität rauhoitella itseäsi ja tiedät ettei tässä ole mitään hätää, kädet painuvat toisiinsa kiinni ja katse suuntautuu alaspäin. 

Entä silloin kun olo on rauhallinen ja ehkä jopa onnellinen? Kasvat pituutta pari senttiä, kannattelet kehoa helpon oloisesti, kädet ja hartiat pysyvät avoimena ja kasvosi on kaikkien nähtävillä. 

Entä silloin kun huomaat kehossa jotain, mikä on sinulle vierasta. Lonkassa tuntuu joku outo muljahdus joka kerta kun jalka jää kävellessä taakse. Mikä ihme se voi olla? Onkohan tämä vaarallista? Muljahdus ei tunnu silloin kun jalka ei mene ihan taakse asti, siispä muokkaat kävelyä niin että muljahdus ei tunnu joka askeleella. 

 

Näin me ihmiset toimimme, ja tämä on täysin normaalia ja inhimillistä. Tunteet ohjaa meidän toimintaa kaikessa ja kaikkialla. Joskus tunteet pystytään tunnistamaan helposti ja ihminen on niistä hyvin tietoinen, mutta usein asioita tapahtuu pinnan alla piilossa, eikä päätöksiä ja toimintaa ohjaavia tunteita pystytä nimeämään. 

tunteet ohjaa käytöstä

En ole uskaltanut liikkua

Mun vastaanotolla käy jonkin verran hiljattain synnyttäneitä äitejä, jotka haluaa tietää miten he voisivat alkaa taas liikkumaan synnytyksen jälkeen. Usein äidit sanoo, ettei ole uskaltanut tehdä vielä mitään, sillä pelottaa että rikkoo oman kehon tai tekee jotain sellaista mikä hidastaa palautumista. Usein näillä äideillä ei ole mitään suurempaa ongelmaa minkä takia he eivät voisi aloittaa taas liikuntaa, mutta pelko, huoli ja epätietoisuus kehon kestävyydestä estää liikkumasta.

Ilahduttavaa tässä tilanteessa on se että äidit tulevat vastaanotolle kysymään neuvoa, sillä heillä on halu päästä nykyisestä fyysisestä ja henkisestä olotilasta eteen päin.

Saman kaltaista ajatusta on lähes kaikkien kehossa tapahtuvien muutosten kanssa. Selkäkivun jälkeen on hyvin muistissa se tietty liike mikä aina aiheutti kipua, ja vaikka kipu on jo pois kyseistä taivutusta ei kovin mielellään halua tehdä. Huoli ja pelko hiipivät salaa mieleen, ja selän liikkeet muokataan huomaamatta sellaisiksi ettei liikkeet aiheuta pelkoa.

kohti parempaan

Hyvin usein jo tieto paranemisprosessin etenemisestä, ihmisen anatomiasta ja kipumekanismeistä rauhoittaa mieltä sen verran että aikaisemmat huolenaiheet lieventyvät. Turvallisessa ympäristössä hieman jännittävien haasteiden tekeminen (tai toisinpäin) luo uutta uskoa omiin kykyihin henkisesti ja fyysisesti. Luottamus oman kehon toimivuuteen palaa hiljalleen, ja kohta voikin huomata että tilanne on edistynyt huomaamatta ja huomattavasti. 

Joskus vamman jälkeen voidaan todeta, että tämä tulee paranemaan täysin, mutta siihen menee aikaa, ja joskus voidaan todeta että tämä ei tule paranemaan täysin, mutta tämän muutoksen kanssa selviää kaikista arjen ja harrastusten haasteista. Kipua tulee olemaan jatkossakin, mutta hyvin valikoiduilla kivun hallinta keinolla tilanne pysyy rauhallisena. 

Miten hoidan

Kudosten paranemisprosessilla on oma fysiologinen aikataulunsa miten se kulkee eteen päin, eikä prosessia varsinaisesti pysty nopeuttamaan. Kehon kaikkia eri kudostyyppejä pystytään vahvistamaan ja niiden ominaisuuksia parantamaan koko elämän ajan.  

Henkinen palautuminen on minkä tahansa suuren muutoksen jälkeen ihan yhtä tärkeää kuin fyysinenkin, sillä tunteet ohjaa meidän toimintaa saumattomasti.

Luottamus omaa kehoa kohtaan saavutetaan kokeilemalla, oppimalla ja hyväksymällä.

Tilaa uutiskirje

Haluan antaa sinulle lisää tietoa kehon tavallisimmista vaivoista, niiden omahoito-ohjeista ja kerron lisää kehon monimuotoisesta toiminnasta. 

Liity postituslistalle, ja lähetän sinulle sähköpostia noin kerran kuussa.

Vieritä ylös