Liitoskivut

Raskauden aikana liitoskivut on melko yleinen ongelma, ja ne on  yksi parhaiten tunnistetuista kiputiloista raskauteen liittyen. On tutkittu että noin puolella odottavista äideistä tuntuu kipua lantion alueella raskauden aikana. Osalla tuntemukset on lieviä mutta joillain kipu on todella häiritsevää. 

Miltä ja missä liitoskivut tuntuu

Liitoskivut voi tuntua koko lantion alueella, mutta tyypillisin paikka on edessä häpyliitoksen seudulla. Häpyliitoksessa tuntuvia liitoskipuja kuvaillaan yleensä teräväksi, viiltäväksi, repiväksi, ja ne tuntuu aina kävellessä. Kipua tuntuu myös yleensä sellaisissa tilanteissa kun toista jalkaa pitäisi siirtää sivulle, esimerkiksi autosta nouseminen.

Muualla lantion alueella tuntuvia kipuja kuvaillaan hieman pehmeämmillä sanoilla, kuten paine, polte, hankaus, kiristys jne. Tuntemuksia voi olla mm. lantion takaosassa, sivuilla, nivusissa ja lantionpohjassa.

Milloin liitoskivut alkavat

Tyypillisesti liitoskivut alkavat tuntumaan raskausviikon 20 jälkeen. Tietysti tämä on vain suuntaa antava aika, ja yksilöllisiä eroja on todella paljon. Jos kyseessä on jo toinen tai kolmas raskaus, kivut alkaa yleensä hieman aikaisemmin kuin edellisillä kerroilla.

Mistä johtuu

Yleensä liitoskipujen syyksi sanotaan raskausajan hormonit, mitkä tekevät elimistöstä joustavamman ja valmistavat kehoa tulevaa synnytystä varten. Tämä on osittain totta. Liitoskipuja tuntuu pääsääntöisesti vain raskauden aikana, jolloin on helppoa ja houkuttelevaa tehdä johtopäätös että kipujen taustalla on hormonien aiheuttama ongelma. 

Oman kokemukseni mukaan fysioterapeutin työssä tämä tuntuu vähän liian helpolta vastaukselta ja sellaiselta toteamukselta jonka jälkeen voi vain nostaa kädet ylös ja sanoa ettei asialla voi mitään tehdä. Liitoskipuja pystyy hoitamaan ja helpottamaan! Joskus ne saadaan kokonaan pois, mutta useimmiten oireita saadaan merkittävästi lievitettyä. 

Lähes aina liitoskipuiselta äidiltä löytyy taustalla jokin vanha vamma tai tuki- ja liikuntaelimistön haaste, mikä alunperin aiheuttaa epätasaisuutta lantion alueelle. Vamma voi olla nilkkanyrjähdys, vanha lasketteluonnettomuus tai putoaminen hevosen selästä, ja tästä vammasta voi olla kulunut aikaa jo vuosia. Tuki- ja liikuntaelimistön haasteena voi olla toisen alaraajan käyttäytyminen eri tavalla kävellessä kuin toisen. 

Kovat liitoskivut

Hankalammillaan liitoskivut ovat invalidisoivia, ja joskus synnytyksiä käynnistetään sietämättömien liitoskipujen takia. Kivut voi tuntua kaikessa liikkeessä, sängystä nousemisessa, jokaisella askeleella, paikallaan seisoessa ja vain kyljen kääntäminenkin saatta tuntu niin pahalta että kyyneleitä valuu silmistä. 

Tällaisessa tilanteessa kaikki voima ja energia menee yleensä vain olemiseen ja kivuttoman asennon löytämiseen. Kannustan kuitenkin etsimään ratkaisuja joilla oloa pystytään helpottamaan, ja neuvolan hoitohenkilökunnan tulee olla koko ajan tietoisia voinnistasi. 

Miten hoidan

Liitoskipujen takia kannattaa hakeutua osaavan fysioterapeutin vastaanotolle, missä mietitään ja tutkitaan mikä mekanismi liitoskipuja aiheuttaa. Kun syy selviää, voidaan yksilöllisesti miettiä mitkä keinot kotioloissa olisi sellaisia jotka auttavat kipujen hallintaan. 

Liitoskipujen helpotukseen voi myös kokeilla yleisiä harjotteita, joita olen koonnut pieneen oppaaseen. Tilaa opas, ja kokeile auttaako nämä sinulle.

Liitoskipujen hoidossa voidaan käyttää tukivöitä, erilaisia teippauksia, apuvälineitä, ja suunnitella harjoitteita tuki- ja liikuntaelimistön tasapainottamiseen. 

liitoskivut häiritsee arkea

Apuvälineitä ja tukivyö

Liitoskipuihin kannattaa kokeilla lantion ympärille puettavaa tukivyötä. Netissä on todella paljon erilaisia ja eri mallisia vöitä tarjolla, ja joissain lastentarvikkeita myyvissä liikkeissä on myös tukivöitä myynnissä. Niitä voi käydä tutkimassa ja sovittamassa. Kouvolassa on myös apuvälineyksikössä tukivöitä, joita voi lainata. Kannattaa käydä kokeilemassa mikä sopisi omalle lantiolle. Tukivyö saattaa tuntua hyvältä tai sitten se ahdistaa. Sitä ei ole tarkoitus pitää väkisin, vaan sen tulisi lievittää kipuja liikkuessa. 

Joillekin (onneksi harvoille) on tarpeellista hankkia apuvälineyksiköstä kyynärsauvat liikkumisen tueksi. Voisi myös olla hyvä ajatus lainata tarttumapihdit ja sukanvetolaite, ja kaupasta saa ostettua pitkiä kenkälusikoita kenkien pukemista helpottamaan.

Synnytyksen jälkeen

Yleensä liitoskivut helpottaa huomattavasti kun lapsi on syntynyt ja askel tuntuu heti paljon helpommalta. Lieviä tuntemuksia voi olla vielä kuukausien ajan synnytyksestä, mutta liitoskipujen pitäisi koko ajan vähentyä. Synnytyksen jälkeen voi alkaa liikkumaan sen mukaan mitä liitoskivut sallii. Kävelylenkin tulisi olla sellainen, että vielä viimeiset askeleet ennen kotiovea tuntuu hyvältä ja jalka liikkuu luonnollisesti eteen päin. Lisäksi lantionaluetta stabiloivilla harjoitteilla voidaan saada helpostusta arkeen.

Millaisia ajatuksia nämä sinussa herättää? Tarvitsetko apua liitoskipujen kanssa?

Tilaa opas

Helpota liitoskipuja

Tilaa ilmainen opas, ja saat neljä helppoa harjoitetta joiden avulla saat helpotusta liitoskipuihin.

Vatsalihasten erkauma

Erkauma mietityttää monia äitejä jo raskauden aikana, mutta varsinkin synnytyksen jälkeen. Tässä sinulle ajantasaista tietoa erkaumasta.

Tilaa uutiskirje

Haluan antaa sinulle lisää tietoa kehon tavallisimmista vaivoista, niiden omahoito-ohjeista ja kerron lisää kehon monimuotoisesta toiminnasta. 

Liity postituslistalle, ja lähetän sinulle sähköpostia noin kerran kuussa.

Vieritä ylös